Klagomål enligt miljöbalken

LÄS MER

Bygg- och miljöförvaltningen handlägger klagomålsärenden där störningen kan innebära en risk för människors hälsa eller för miljön.
Det kan handla om till exempel nedskräpning, utsläpp till mark eller vatten, störande buller från en verksamhet, biltvätt på gatan, lukt, mögel, låg temperatur eller bristfällig ventilation.

Vi gör en utredning som visar om klagomålet är en risk som behöver åtgärdas. Om din anmälan kräver handläggning tar vi ut en avgift av den som orsakar eller ansvarar för störningen, enligt taxa fastställd av kommunfullmäktige.

Tänk på att när du lämnar in ett klagomål blir det en allmän handling. Det innebär att vem som helst kan begära att få uppgifterna.

Det här händer efter att du skickat in ditt klagomål
När vi fått in ditt klagomål kontaktar vi den som utpekas som störande och bifogar en kopia på ditt klagomål. Denne får oftast två veckor på sig att svara. Om klagomålet gäller din bostad kan vi behöva göra en inspektion hemma hos dej beroende på vad klagomålet handlar om. Om vi konstaterar att det finns en olägenhet kan vi kräva att den som orsakar störningen ska genomföra åtgärder. 
Handläggningstiden för klagomål varierar beroende på hur komplicerat ärendet är.

När det gäller klagomål där vi inte vet vem som orsakar störningen gör vi en utredning för att försöka hitta den som ansvarar så att den kan genomföra åtgärder.

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa