Rapportera för ersättning av sjuklön/vård av barn för timvikarie på dag 1-7
Den här tjänsten kräver inloggningI denna e-tjänst rapporterar du som timvikarie på vikarieenheten in sjuklön och vård av barn för ersättning. Du informerar om när du skulle ha arbetat och när du har varit frånvarande så sker prövning utifrån sjuklönelagen om din rätt till ersättning. Vård av barn medför ingen lön men frånvaron är semester och pensionsgrundande.
För att få sjuklön behövs två steg uppfyllas:
1. Sjukanmälan sker direkt till vikarieenheten när sjukdom eller vård av barn vid bokat arbetspass uppstår.
2. Rapportera sjuklön/vård av barn via e-tjänst med digital signering.
Vid sjukfrånvaro mer än 8 dagar behöver du lämna läkarintyg till din chef. Vid vabb för barn över 12 år kan du ha rätt till ersättning (tillfällig föräldrapenning). För att få ersättning krävs läkarintyg från första dagen. Intyget ska styrka att barnets tillstånd kräver en vuxens närvaro eller tillsyn.
Genom din signering intygar du att dina uppgifter är korrekta.
Om du inte har någon längre bokning kan du ändå ha rätt till sjuklön om du har varit bokad/ha utfört 14 pass med högst 14 dagars mellanrum när du blir sjuk. Om du är sjuk längre än 7 kalenderdagar krävs läkarintyg.
Du som inte är berättigad till sjuklön hos arbetsgivaren kan ha rätt till sjukpenning hos Försäkringskassan. Gäller även dig, som inte har några inbokade pass under sjukperioden. Det är viktigt att du ansöker hos Försäkringskassan så fort som möjligt.
Du rapporterar även frånvaro för vård av barn via denna e-tjänst. Vård av barn medför ingen lön men är semester- och pensionsgrundande.
Rapportera in din frånvaro i e-tjänsten i samma e-tjänst för hela perioden och senast den månad du varit sjuk eller vårdat barn.
Arbetsgivaren beslutar om rätt till sjuklön utifrån dina uppgifter. Du rapporterar in din frånvaro i e-tjänsten i direkt anslutning till att du varit sjuk eller vårdat ditt barn. Om du har vårdat ditt bar och varit sjuk i samma månad behöver du skicka in en e-tjänst för vardera orsak.
Har du ett anonymitetsskydd kan du inte skicka in ditt ärende via e-tjänsten utan behöver kontakta oss på vikarieenheten för nästa steg.
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Frånvaroorsak och uppgifter
- Ange datum/tid/Id
- Arbetar inom
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in
