Lämna klagomål inom förskola och skola
Här kan du lämna klagomål mot utbildning enligt 4 kap. 8 § skollagen (2010:800). Det gäller för kommunal förskola, grundskola och fritidshem samt fristående förskolor och pedagogisk omsorg.
Steg 1: Kontakta förskolan eller skolan i första hand. Ett klagomål som rör enskilt barn eller elev ska hanteras där det har uppstått, det vill säga på förskolan eller skolan.
Steg 2: Kontakta huvudmannen via denna e-tjänst om du är missnöjd med hur klagomålsärendet hanterats av skolan eller förskolan.
Vi kan bara hantera uppgifter om specifika barn eller elever om det är du som vårdnadshavare som har lämnat klagomålet.
Du kan vara anonym när du lämnar klagomål. Om du väljer att vara anonym har vi inte möjlighet att ge dig återkoppling på ditt klagomål.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter på molndal.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringDu har rätt att få information om vilka av dina personuppgifter som staden behandlar. Du hittar aktuella kontaktuppgifter till Mölndals stads dataskyddsombud på molndal.se. Där kan du också läsa mer om hur Mölndals stad behandlar personuppgifter. Om du anser att vi har behandlat dina personuppgifter felaktigt kan du begära rättelse hos staden. Du kan även vända dig till integritetsskyddsmyndigheten som är tillsynsmyndighet.
Personuppgiftsansvarig
Skolnämnden
skola@molndal.se
Kontaktcenter
kontakt@molndal.se
031-315 10 00