Här kan du som assistanssamordnare ansöka om ekonomiskt stöd för merkostnad vid ordinarie assistents sjukdom enligt 9 § 2 LSS.
Ansökan görs månadsvis vid varje tillfälle som ordinarie assistent varit sjuk. Faktisk merkostnad ska redovisas och styrkas med begärda uppgifter. Ansökan hanteras enligt sedvanlig myndighetsutövning och LSS-handläggare fattar beslut om insatsen enligt 9 § 2 LSS.
Ersättning beräknas enligt sjuklönelagen och eventuella kollektivavtal. Ersättning utgår endast för tid då vikarie/vikarier ersatt ordinarie assistent. Karensavdrag ska göras enligt de bestämmelser som råder.
Utbetalning av ersättning
Efter att ansökan har granskats och godkänts utbetalas ersättningen till det uppgivna bank- eller plusgirot.
Komplettering av ansökan
Vid behov kan komplettering av ansökan begäras. De begärda uppgifterna ska inkomma till vård- och omsorgsförvaltningen. Ansökan behandlas utifrån framkomna uppgifter och kan komma att avslås vid ofullständigt underlag.