Ansökan om planbesked
Så begär du planbesked
Du som vill bygga något som kräver en ny detaljplan, ändringar av den befintliga detaljplanen eller upphävande av en plan kan begära planbesked. Genom begäran om planbesked får du svar på om kommunen har för avsikt att påbörja ett planarbete eller inte.
Vad är ett planbesked?
Ett planbesked och en ändring av detaljplanen behövs alltid när en markägare eller exploatör vill bygga nya bostäder, verksamheter eller genomföra en ändring som strider mot den aktuella detaljplanen. I ett planbesked meddelar kommunen om det finns avsikter att inleda en planprocess för att pröva lämpligheten för åtgärd som begäran gäller i en detaljplaneprocess. Kommunens ställningstagande baseras på bland annat översiktsplanen, det allmänna intresset och behov.
Detta tar vi hänsyn till i vår bedömning
När vi bedömer en begäran tar vi hänsyn till både allmänna och enskilda intressen. Vi bedömer hur den stämmer med kommunens övergripande strategier och målsättningar.
Att begära planbesked
När du begär planbesked behöver du beskriva den önskade åtgärden tydligt både i text och genom en skiss på en karta. Samtliga markägare inom det område som förslaget omfattar måste ge sitt godkännande för att vi ska kunna behandla din begäran, så kallat medgivande. Om vi behöver ytterligare material för att kunna bedöma begäran hör vi av oss till dig. När vi har fått in en komplett ansökan kan det ta upp till fyra månader innan du får ett planbesked.
Använd gärna kommunens e-tjänst för att ansöka om planbesked. E-tjänsten är utformad för att hjälpa dig att göra en komplett begäran vilket underlättar för en snabbare hantering.
Vem beslutar?
Det är Plan- och exploateringsutskottet som beslutar om planbesked. Inför beslut utreder vi din begäran. Handläggaren för ditt planbesked lämnar sedan ett beslutsförslag till politikerna i Plan- och exploateringsutskottet som har sista ordet. Politikerna har inför beslutet tillgång till både ansökan om planbesked och en tjänsteskrivelse med beslutsförslag.
Går beslutet att överklaga?
Ett planbesked är ett kommunalt beslut som inte kan överklagas. Ur ett långsiktigt perspektiv är beslutet inte ett slutligt ställningstagande från kommunens sida. Det kan bland annat ändras i samband med att översiktsplanen ses över.
Kostnad för planbesked
Kommunen tar ut en avgift för alla beslut om planbesked.
Hur stor avgiften är beror på omfattningen av vad begäran gäller. Den klassas utifrån fasta kriterier som en enkel, medelstor eller stor åtgärd.
Avgift för 2024
Planbesked kostar olika beroende på åtgärdens storlek. Positiva besked debiteras med 100 % av nedanstående belopp. Negativa besked debiteras med 60 % av nedanstående belopp.
Storlek |
Kostnad |
Enkel åtgärd |
8 595 kronor |
Medelstor åtgärd |
17 190 kronor |
Stor åtgärd |
40 110 kronor |
Återtaget ärende |
3 438 kronor
|
När vi inleder en planprocess
Det kan dröja innan arbetet med planprocessen startar, från det att du fått planbeskedet. Hur lång tid det tar för en planprocess att starta beror på många saker. Vi prioriterar vad som ska planeras och byggas först och vi behöver ta hänsyn till flera olika aspekter. Vi behöver anpassa så att planering för nya bostäder hänger ihop med planering av till exempel skolor och annan kommunal service.
Under planeringsprocessen kan omständigheter komma fram som innebär att vi inte kan gå vidare med planeringen så som det var tänkt. Även om vi meddelar att kommunen har för avsikt att inleda en planeringsprocess är det inte en garanti för att en detaljplan slutligen kommer att antas av kommunen. När vi startar planarbetet kan processen ta cirka två år.
Kostnad för detaljplan
Vi tar ut en avgift som ska täcka kostnaderna för att upprätta en ny detaljplan. Kostnaden beror på planens omfattning. Innan vi påbörjar planprocessen tecknar vi ett samarbetsavtal med dig som planerar att bygga. Vi påbörjar inget arbete och tar inte heller ut några kostnader före ett samarbetsavtal är undertecknat. Det är alltså möjligt att ångra sig och inte fortsätta med planprocessen före avtalet är tecknat.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- 12 månader
Läs mer om behandling av personuppgifter på molndal.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringDu har rätt att få information om vilka av dina personuppgifter som staden behandlar. Du hittar aktuella kontaktuppgifter till Mölndals stads dataskyddsombud på molndal.se. Där kan du också läsa mer om hur Mölndals stad behandlar personuppgifter. Om du anser att vi har behandlat dina personuppgifter felaktigt kan du begära rättelse hos staden. Du kan även vända dig till integritetsskyddsmyndigheten som är tillsynsmyndighet.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
stad@molndal.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökande
- Fastighet
- Ansökan avser
- Beskrivning av önskad åtgärd
- Bifogade handlingar
- Förhandsgranska
- Skicka in